Focus | Belangrijkste competentie van de 21ste eeuw

10.297 geïnspireerde lezers | Nicolas Pop

‘Dank voor uw komst. Gaat u zitten. Heeft u het gemakkelijk kunnen vinden? Fijn. Kunnen we u iets te drinken aanbieden? Espresso, zegt u? Dubbel? Gaan we regelen. We kunnen ons goed voorstellen dat uw het sollicitatiegesprek spannend vindt. Maar zenuwpees niet langer, we hebben maar één eenvoudige oefening waar u uw focus op moet richten. Laten we meteen van start gaan. Bent u er klaar voor?Ziet u die prachtige kantoorplant in de hoek van de kamer staan? Wij willen uw vragen om aandachtig alle bladeren te tellen. U heeft 60 minuten de tijd, precies de lengte van dit sollicitatiegesprek. Geeft u zelf maar aan wanneer u wilt beginnen.’

Wat is focus?

Anno 2018 is focus het meest gewilde goedje dat iedereen je gedurende de hele dag probeert af te pakken. Goud is uit, want besmet. Geld is uit, want leef ‘minimal’. Bitcoin is uit, want een luchtbel.
De hele (digitale[1]) wereld draait tegenwoordig om het kopen én verkopen van jouw focus. Google, Facebook, Instagram, nieuwssites, hun hele dienstverlening is erop ingericht je aandacht te trekken (PING!) én vast te houden (SCHRIJF JE VANDAAG NOG IN!).

‘de wereld anno 2018 draait om kopen en verkopen van jouw focus’

Aandacht is het nieuwe geld

De term focus komt uit de meetkunde, en kan worden gedefinieerd als het ‘brandpunt waar alles om draait, waar gedachten of krachten samenkomen’. Synoniem aan focus staan ‘aandacht hebben voor’ en ‘belangstelling tonen in’. Door belangstelling te tonen richt je je aandacht op iets of iemand. Een belang stellen betekent letterlijk dat ‘je waarde steekt’ in iets of iemand. Focus en aandacht kun je dus gelijkstellen aan waarde!

‘focus = aandacht = waarde = geld’

En net als met geld geldt: je kunt je aandacht maar één keer uitgeven.

Wat kun je met focus?

Je kunt je focus op iets richten. Je kunt je aandacht aan iemand geven. Het effect van je aandacht is hetzelfde. Datgene waar jij je focus op richt, groeit in kwaliteit. Dat geldt voor dingen, dat geldt voor mensen.

Het diner dat je met aandacht bereidt. De blog die je met aandacht schrijft. De krant die je aandachtig leest. De kwaliteit van het eten, je blog, de kennis van de wereld, groeit met iedere minuut aandacht die je het geeft.

Hetzelfde geldt wanneer we onze focus richten op iemand. Alle menselijke interacties draaien om aandacht. Door volledige aandacht voor iemand te hebben groeit de persoon, groeit de relatie die je met hem of haar opbouwt. Wanneer je iemand aandacht geeft, voelt iemand zich gehoord, voelt iemand zich sterker. Waarom? Omdat je een verbinding met iemand bent aangegaan. Je hebt een belang in de ander gesteld. Je hebt de ander belangrijk gemaakt. Niet voor niets omschrijven we aandacht ook als liefde. Want aandacht = liefde.


[1] Waarom bestaat er bijvoorbeeld geen betaalbare versie van internet die geen reclames bevat?

ledenpop wordt afgeleid door allerlei woorden appje, reclame, parfum, mooie ma, ping, muziek, dorst, autp

De vijand van focus: afleiding

Toch zijn we vaak niet in staat om iets met volledige aandacht te doen. We worden continu afgeleid: door luidruchtige collega’s in je kantoortuin. Door je peuters die aan je broekspijpen hangen. Het vibrerende apparaatje in je jaszak. Of het steeds opnieuw oplichtende scherm naast je toetsenbord. Like!  

‘afleiding is de grootste vijand van focus’

De belangrijkste vijand van focus is afleiding. Met een omgekeerd effect tot gevolg: beperkte aandacht leidt tot een beperkte verbinding, tot beperkte kwaliteit. ‘Multi-tasken’ betekent focus verdelen. Verdeelde aandacht leidt tot verminderde kwaliteit.

Focus: de allerbelangrijkste competentie van de 21ste eeuw

In een tijd waar mensen gemiddeld 221 per dag[2] op hun telefoon kijken, wordt aandacht een zeldzaam goed.

Met een paar jaar testen we in onze sollicitatieprocedures niemand meer op ‘proactief’of ‘hands-on’ gedrag. Omgevingssensitief? Liever niet. Zelfs de competentie samenwerken en assertiviteit parkeren we bij het vuilnis. Want wat leveren deze competenties nog op als je ze niet meer met aandacht doet?

Wij bij Fitch voorspellen dat FOCUS de allerbelangrijkste competentie van de 21ste eeuw wordt. Dus recruiters: ga aan de slag met het verzinnen van originele focus-oefeningen. En relatiezoekers: test je tafelgenoot op telefoonogen. Want alleen aandacht leidt tot kwaliteit…

En, zeg eens eerlijk, heb je je aandacht erbij kunnen houden?


[2] Bron: https://www.tecmark.co.uk/blog/smartphone-usage-data-uk-2014


Stuur deze wijsheid naar een vriend!


https://www.nicolaspop.nl/woordenboek/wat-is-transformationeel-leiderschap/

Gerelateerde inspiratie

  • Moet ik bang zijn voor het coronavirus? De psychologie achter een pandemie
    “Hallo daar zakelijke relatie, Komende week hebben wij een afspraak staan. Echter, ik wil je even deelgenoot maken van het volgende:De afgelopen week heb ik met mijn familie een heerlijke korte [...]
  • fitch danst om de hete brij heenJe eigen keuzes maken of volgen?
    Hoe lang blijf je de dingen doen waar je geen energie van krijgt?Hoe lang blijf je keuzes voor je uitschuiven?Hoe lang blijf je dromen zonder één stap in de richting van realisatie te zetten?Hoe lang [...]
  • Fitch ledepoppen beelden de positie in het gezin uit de eerste is een grote stattitsche pop de tweede rent weg en de derde probeert het te sussenBepaalt je plek in het gezin je karakter?
    Ontwikkelt het enig kind ook een enige persoonlijkheid? Met gemengde gevoelens blik ik terug op de feestdagen die met de start van het nieuwe jaar ten einde zijn gekomen. Het verplichte [...]
  • hoe word je gelukkig en laat je je hart sneller kloppen? fitch hart klopt op een grijze achtergrondHoe word je gelukkig? | Van zoeken naar creëren
    Ben jij gelukkig? Wat doet dat ertoe? Het is de meest persoonlijke vraag die je iemand kunt stellen. Je dwingt de ander met één vraag op de knieën. Is jouw leven gelukt of heb je er een [...]
  • fitch ledenpoppen staan in een cirkel en applaudisseren voor 1 van de ledenpoppen die in het middenstaatWat zegt jouw walging over jou?
    Soms verkeer ik in gezelschappen waar je de macht kunt ruiken. Gezelschappen die bijeenkomen rondom een inhoudelijk thema. Het type bijeenkomsten waar de inhoud mij juist vaak volledig ontgaat. Waar [...]

Contact

FITCH
Concordiastraat 68-128
3551 EM, Utrecht
E-mail: nicolas@fitch.nl
Tel: 088 556 1490