Jezelf profileren op LinkedIN: waarom iedereen kapitein wilt zijn

1.420 geïnspireerde lezers | Nicolas Pop

The most overused buzzwords of 2013”. LinkedIn windt er in een recente blog geen doekjes om: met omschrijvingen als ‘verantwoordelijk’ en ‘gedreven’ profileer je jezelf niet. Iedereen loopt zichzelf op dezelfde manier te profileren. Wat is de verklaring voor de keuze van deze woorden? Welke verantwoordelijke, creatieve innovatieveling valt er nog op tussen de vele andere gedreven experts?

Fitch analyseert en profileert: welk profiel komt naar voren? De Nederlandse Linked’inner in beeld…

Fitch diagram die laat zien welke woorden mensen gebruiken op linkedin en wat voor profiel dat oplevert. De krachten zitten op zelfbewust, geïnspireerd en realistisch

Mensen die hoog scoren op as 2 (geïnspireerd), as 5 (zelfbewust) en as 7 (realistisch) in de Fitch Methode hebben een duidelijk leiderschapsprofiel. Ze worden ook wel omschreven als ‘kapiteins’ of ‘aanvoerders’. Als we de profielen van Linkedin mogen geloven, wemelt het in Nederland van de geboren leiders1.

Waarom wil iedereen zo graag een kapitein zijn? Het antwoord is waarschijnlijk heel eenvoudig. Durf, zelfverzekerdheid en doelgerichtheid, eigenschappen die we een kapitein toekennen, worden in onze maatschappij gelijk gesteld aan succes. Als je wilt laten zien hoe succesvol je bent of als je juist succesvol hoopt te worden, zul je jezelf al snel met aan succes gelijk staande termen omschrijven.

Maar wat is eigenlijk succes?

“Leven in overeenstemming met je voortreffelijkheid”, was het uitgangspunt van Aristoteles. In andere woorden: succes ontstaat wanneer je dicht bij jezelf blijft en doet waar je goed in bent. Wil je je dus écht presenteren als iemand die succesvol is, omschrijf jezelf dan met de termen die jouw karakteriseren. Niet minder belangrijk: anderen kunnen aan de hand van een waarheidsgetrouw beeld beoordelen wat je voor hen kunt betekenen.

Moeite met de juiste termen te vinden? Vraag met Kerstmis je dierbare omgeving jou te omschrijven. Objectieve bevestiging nodig? Doe de teaser op Fitch.nl en gebruik de uitkomsten om je écht te profileren. Wat maakt jou bijzonder?

1 Het is niet uitgesloten dat Linkedin één bepaald type mens aantrekt, namelijk het soort mens dat zich graag profileert: de kapitein, de aanvoerder, het uithangbord. Verlegen mensen vinden het niet prettig om zich te profileren. Ook zorgzame types zullen niet snel de behoefte voelen zich te profileren. Hier is meer onderzoek voor nodig.

Meer leren over jouw karakteristieken?

Schrijf je in voor de blog!


Gerelateerde inspiratie

  • drie mokken met daarop de namen nicolas, mana en femmie verkeerd gespeldDoet de verbinding het nog? Hybride werken anno 2021
    Heerlijk dat thuiswerken. Niemand die ruikt of je wel gedoucht hebt. Of opmerkt dat je schoenen niet gepoetst zijn. Of dat je überhaupt schoenen draagt. Gewoon de dag lekker starten met een rondje in [...]
  • Verdoven om niet tot zelfkennis te komen
    “Take the blue pill, you wil wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Remember: all [...]
  • Vergeet-me-niet!
    Wie ben jij, als we al je herinneringen van je afnemen? De basis van je identiteit ligt in je herinneringen. Je stelt je aan de ander voor aan de hand van je herinneringen: van waar je ooit bent [...]
  • Tekening van een hoofd met een groot vraagteken en zwarte krabbels in de hersenen.Mijn hoofd zit vol
    “Mijn hoofd zit vol, psych, kun je me helpen?” “Vertel, neem me mee in dat hoofd van je” “Ik kan me niet goed concentreren, als ik iets lees, met ik het vaak 2 of 3 keer overdoen, voordat het landt. [...]
  • Wanneer verbrand jij je schepen?
    Twee maanden is het nu. Dat ik in een stad woon waar ik niets of niemand ken. Precies dat was de motivatie om te verhuizen. Nieuwe stoeptegels en straatstenen ontdekken. Waar je nog kunt verdwalen en [...]

Contact

FITCH
Concordiastraat 68-128
3551 EM, Utrecht
E-mail: nicolas@fitch.nl
Tel: 088 556 1490