Jezelf profileren op LinkeIN: waarom iedereen kapitein wilt zijn

1.034 geïnspireerde lezers | Nicolas Pop

The most overused buzzwords of 2013”. Linkedin windt er in een recente blog geen doekjes om: met omschrijvingen als ‘verantwoordelijk’ en ‘gedreven’ profileer je jezelf niet. Iedereen loopt zichzelf op dezelfde manier te profileren. Wat is de verklaring voor de keuze van deze woorden? Welke verantwoordelijke, creatieve innovatieveling valt er nog op tussen de vele andere gedreven experts?

Fitch analyseert en profileert: welk profiel komt naar voren? De Nederlandse Linked’inner in beeld…

Fitch diagram die laat zien welke woorden mensen gebruiken op linkedin en wat voor profiel dat oplevert. De krachten zitten op zelfbewust, geïnspireerd en realistisch

Mensen die hoog scoren op as 2 (geïnspireerd), as 5 (zelfbewust) en as 7 (realistisch) in de Fitch Methode hebben een duidelijk leiderschapsprofiel. Ze worden ook wel omschreven als ‘kapiteins’ of ‘aanvoerders’. Als we de profielen van Linkedin mogen geloven, wemelt het in Nederland van de geboren leiders1.

Waarom wil iedereen zo graag een kapitein zijn? Het antwoord is waarschijnlijk heel eenvoudig. Durf, zelfverzekerdheid en doelgerichtheid, eigenschappen die we een kapitein toekennen, worden in onze maatschappij gelijk gesteld aan succes. Als je wilt laten zien hoe succesvol je bent of als je juist succesvol hoopt te worden, zul je jezelf al snel met aan succes gelijk staande termen omschrijven.

Maar wat is eigenlijk succes?

“Leven in overeenstemming met je voortreffelijkheid”, was het uitgangspunt van Aristoteles. In andere woorden: succes ontstaat wanneer je dicht bij jezelf blijft en doet waar je goed in bent. Wil je je dus écht presenteren als iemand die succesvol is, omschrijf jezelf dan met de termen die jou karakteriseren. Niet minder belangrijk: anderen kunnen aan de hand van een waarheidsgetrouw beeld beoordelen wat je voor hen kunt betekenen.

Moeite met de juiste termen te vinden? Vraag met Kerstmis je dierbare omgeving jou te omschrijven. Objectieve bevestiging nodig? Doe de teaser op Fitch.nl en gebruik de uitkomsten om je écht te profileren. Wat maakt jou bijzonder?

1 Het is niet uitgesloten dat Linkedin één bepaald type mens aantrekt, namelijk het soort mens dat zich graag profileert: de kapitein, de aanvoerder, het uithangbord. Verlegen mensen vinden het niet prettig om zich te profileren. Ook zorgzame types zullen niet snel de behoefte voelen zich te profileren. Hier is meer onderzoek voor nodig.

Gerelateerde inspiratie

  • Vrijheid? Cut the crap in jouw gedrag!
    Michelangelo omschreef beeldhouwen ooit als de kunst van het weghalen. De beroemde beeldhouwer zei: “Zet jezelf voor het blok marmer dat je wilt bewerken. Het perfecte beeld zit [...]
  • word wie je bent. juist nu.Word wie je bent, juist nu
    ‘Wie zichzelf niet vormt, wordt gevormd’ “In het begin van zijn jeugd weet iedereen wat zijn droom, zijn ‘legende’ is. Op die leeftijd is alles duidelijk, alles is mogelijk. En niemand is [...]
  • Moet ik bang zijn voor het coronavirus? De psychologie achter een pandemie
    “Hallo daar zakelijke relatie, Komende week hebben wij een afspraak staan. Echter, ik wil je even deelgenoot maken van het volgende:De afgelopen week heb ik met mijn familie een heerlijke korte [...]
  • fitch danst om de hete brij heenJe eigen keuzes maken of volgen?
    Hoe lang blijf je de dingen doen waar je geen energie van krijgt?Hoe lang blijf je keuzes voor je uitschuiven?Hoe lang blijf je dromen zonder één stap in de richting van realisatie te zetten?Hoe lang [...]
  • Fitch ledepoppen beelden de positie in het gezin uit de eerste is een grote stattitsche pop de tweede rent weg en de derde probeert het te sussenBepaalt je plek in het gezin je karakter?
    Ontwikkelt het enig kind ook een enige persoonlijkheid? Met gemengde gevoelens blik ik terug op de feestdagen die met de start van het nieuwe jaar ten einde zijn gekomen. Het verplichte [...]

Contact

FITCH
Concordiastraat 68-128
3551 EM, Utrecht
E-mail: nicolas@fitch.nl
Tel: 088 556 1490